8 případů, kdy je vhodná doba na rebranding + aktuální případové studie

8 případů, kdy je vhodná doba na rebranding

Rebranding je nákladný a náročný proces nalézání nového směřování již existující značky, její identity a komunikace. Kdy dává smysl se do něj pustit?.

Abyste věděli, kdy je změna značky smysluplným krokem a přinese vaší organizaci reálnou hodnotu, připravili jsme pro vás 8 případů ze života značky, které jsou vhodným impulzem k rebrandingu. Ke každému bodu jsme zároveň připojili odkaz na relevantní případovou studii z poslední doby, která vás může při rebrandingu inspirovat.

1. Měníte jméno

Untitled 1 02

Důvodů ke změně jména může být více. Vstup na nové trhy, nevhodné jméno pro budoucí směřování značky, vstup investora s požadavkem na změnu či problémy s ochrannou známkou. Změna jména znamená výraznou proměnu vnímání značky pro zákazníky a abyste je neztratili, je nutné provést přejmenování citlivě s respektem k původní značce a vhodně změnu odkomunikovat.

S touto změnou se však zároveň otevírají dveře pro rebranding celé značky. Ukažte, že nejde jen o změnu jména, ale i o změnu směřování značky, silnější vizi, lepší komunikaci se zákazníky a celkovou snahu o zlepšení vašich služeb či produktů. Máte ideální příležitost vyslat pozitivní signál svému publiku a navázat jejich vztah s přepracovanou značkou.

Inspirativním příkladem je rebranding ze světa esportu. Evropská nejvyšší liga online hry League of Legends, dříve nazývána jako Europe League of Legends Championship Series, zkráceně EULCS, se přejmenovala na LEC, což doprovázel rebranding od londýnského The Design Studio, které má na svědomí mimo jiné i rebranding Premier League: https://design.studio/work/riot-games

2. Měníte obchodní strategii

Untitled 1 04

Rozhodli jste se změnit cílovou skupinu zákazníků, oslovit nová publika, soustředit se více na partnerské vztahy s dodavatelskými subjekty, změnit pozicování značky či jinak upravit vaši obchodní strategii?

Rebranding vám v takovém případě může pomoci dosáhnout vašich cílů. Identita značky odpovídající vizi, strategii a přidané hodnotě produktů či služeb dané značky pomáhá komunikovat vašemu publiku strategické změny, pozměnit jejich zažité vnímaní značky a jejího pozicování a vy tak pro ně budete přitažlivějším partnerem.

Nedávný rebranding Volkswagenu byl spojený se změnou strategie a příklonem značky k elektromobilitě: https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/09/that-s-what–new-volkswagen–is-all-about.html

3. Váš brand nikdo nezná

Untitled 1 05

Pokud vaše značka funguje už řadu let, daří se vám prodávat, ale přesto se potýkáte s nízkou loajalitou zákazníků, musíte o ně bojovat agresivní cenovou politikou, která vede ke snižování marží, lidé vás neznají a nedaří se vám budovat reputaci značky, rebranding vám může pomoci.

Strategický změny s jasným cílem vám pomůžou lépe oslovit vaše cílové publikum a zapsat se do jejich paměti, čímž získáte nové zákazníky a jejich loajalitu.

Inspirativním příkladem může být rebranding ženského komunitního centra Supershe od studia &Walsh, který přitáhl velké množství nových fanoušků značky https://www.itsnicethat.com/articles/andwalsh-supershe-graphic-design-090420

4. Váš branding neodpovídá vašim cílům

Untitled 1 06

Jste startup, který se snaží získat investora, ale váš branding je jen neprofesionální logo spíchnuté na koleni? Prodáváte luxusní produkty s vysokou přidanou hodnotou, ale balení připomínají slevové zboží nejnižší kategorie?

Váš branding potom neodpovídá vašim cílům a proto se vám jich nedaří dosáhnout. Rebranding s jasným cílem a soustředením na cílové publikum vám pomůže vyřešit problémy s nedůvěrou publika a pomůže vám vaše strategické cíle naplnit.

Pomohli jsme tak například startupu Jober, který se nacházel v stádiu alfa testování a potřeboval oslovit potenciální investory kvalitní značkou: https://www.distincti.cz/prace/identita-jober/

5. Nedaří se vám prodávat

Untitled 1 07

Pokud jste přesvědčeni o kvalitě vlastních produktů a služeb, na trhu existuje poptávka po tom, co nabízíte, a vy přesto nejste schopni prodávat, nejspíš vaše značka špatně komunikuje vaši přidanou hodnotu a nedostatečně vás odlišuje od konkurence.

V tu chvíli je důležité se rebrandingem soustředit na jasnou komunikaci vaší přidané hodnoty a identitu značky co nejvíce odlišit od přímé konkurence. Díky tomu budete pro zákazníky čitelnější, přitažlivější a především unikátní, což vám pomůže zvýšit prodeje.

Problém s nedostatečnými prodeji jsme pomáhali řešit americkému prodejcti luxusního skla Elixir Glassware. Výsledkem bylo navýšení prodejů o 15 %. Více o projektu: https://www.distincti.cz/prace/rebranding-elixir/

6. Nevypadáte dobře, natož správně

Untitled 1 08

Pokud se stydíte darovat obchodnímu partnerovi vizitku, váš web je zastaralý a nefunkční a kdykoliv vidíte vaše logo, cítíte pocit studu, nejspíš prišel čas na rebranding. Ale ošklivý branding může ve výjimečných případech zafungovat, pokud za ním stojí správná strategie. Špatný branding už nezachrání nic.

Pokud tedy vypadáte zastarale, ošklivě nebo nemáte jasnou vizi, vaše identita je nekonzistentní a komunikace roztěkaná, rebranding vám pomůže ujasnit si směřování značky, nastavit konzistentní komunikační jazyk a vizuální identitu. Díky tomu začnete na své publikum působit jako důvěrýhodný partner a stanete se pro ně přitažlivější volbou.

Podívejte se, jak problém neaktuální značky vyřešil tým Emily Oberman ze studia Pentagram pro americké zábavní studio Warner Bros. https://www.pentagram.com/work/warner-bros/story

7. Chcete sloučit více oddělených značek či produktů

Untitled 1 09

Máte masterbrand, široké portfolio značek a produktů, které na sebe navazují, ale nedaří se vám cross-sell a vést uživatele tou správnou zákaznickou cestou k navýšení prodejů, problém může být s nekonzistentním brandingem jednotlivých produktů a značek.

Pokud na sebe design a komunikace jednotlivých subbrandů nenavazuje, zákazníci je vnímají jako samostatné jednotky a vy tím nevyužíváte plný potenciál vašeho portfolia. Konzistentní identita s jasným masterbrandem a navazujícími subbrandy vám zvýší hodnotu jednotlivých zákazníků, což vám umožní vyšší investice do jejich akvizice a lepší obchodní výsledky firmy. Zároveň vám to usnadní zavádění nových produktů a značek do vašeho portfolia, kdy díky jasné návaznosti budou od prvního dne přitažlivější pro publikum se zkušeností s ostatními produkty.

Nedávno se to podařilo například Heinzu, pro který studio Jones Knowles Ritchie vytvořilo nový globální masterbrand a sjednotilo portfolio značek: https://www.jkrglobal.com/case-studies/heinz-2/

8. Spojujete se s jinou organizací

Untitled 1 10

Při akvizicích a mergerech organizací je vždy potřeba zvážit komunikaci a smysl tohoto spojení a spojit značky vhodně tak, abyste udrželi maximum z brand equity jednotlivých organizací, zachovali si přízeň publika a vytěžili ze spojení co nejvíce.

Proto je potřeba zamýšlet se na potenciálem obou značek, vybrat z nich funkční prvky a vytvořit silný výsledný brand, který využije potenciálu spojení naplno.

Zajímavým příkladem může být nedávné spojení Vodafone India s indickým poskytovatelem telekomunikačních služeb Idea Cellular od studia Wolff Olins: https://www.businesstoday.in/current/corporate/vodafone-idea-rebrand-as-vi-amid-efforts-to-attract-new-subscribers/story/415379.html

Závěr

Existuje mnoho dalších situací, při kterých dává smysl se nad rebrandingem zamyslet, většina z nich je však oborově či organizačně specifických. Vždy proto zvažujte, zda-li se vám v situaci, v jaké se vaše značka nachází, daří konzistentně a zajímavě komunikovat hlavní vizi a přidanou hodnotu značky, váš brand je v souladu s firemní strategií, úspěšně navazujete emocionální vztahy s vaším publikem a o vaši značku je zájem.

Pokud se pro rebranding rozhodnete, nebojte se požádat o pomoc. Citlivý strategický rebranding je poměrně náročná disciplína a i v České republice existuje velké množství designérů a designových studií, které vás tímto procesem zvládnou úspěšně provést.

Je vaše značka v situaci, kterou popisujeme v jednom z bodů článku? Ozvěte se nám na info@distincti.com nebo přes kontaktní formulář a rádi s vámi probereme, jestli pro vás rebranding dává smysl.